Enhver roer, der får tildelt styrmandsret, (kort-, langtur eller outrigger) må gøre sig klart, at vedkommende også påtager sig et ansvar og en del pligter. Det bør ikke afskrække nogen, da der er mange spændende udfordringer og glæder ved at opnå, og påtage sig styrmandsretten. Husk, at viden altid vil blive mødt med respekt.
Ansvaret er defineret i søfartslovene, DFfR’s love og klubbens reglement og romappe.
Ved ulykker kan styrmanden kræves retsforfulgt efter søloven eller straffeloven som enhver anden skibsfører. Der findes flere sager, hvor roere er blevet dømt efter straffeloven/søloven. Husk - ukendskab til loven er ingen undskyldning for ikke at overholde den.
Som styrmand skal man desuden have kendskab til klubbens forsikringsforhold.
Styrmanden (den der er skrevet ud som styrmand på turen) har følgende pligter:
Inden turen:
Under turen:
Efter turen:
Undervejs på turen må der ikke herske tvivl om, hvem der er turens leder (styrmand), da denne har det afgørende ord mht. turens afvikling. Styrmanden skal til gengæld lede turen ud fra den svageste roers formåen.
Såfremt der har været forsømmelser fra mandskabets side på turen, har styrmanden ret til at indberette dette til bestyrelsen, som så kan tage affære efter klubbens og/eller DFfR’s vedtægter.